Hector and the Search for Happiness av Francois Lelord

Jag tänkte ju att den här bloggen skulle handla om böcker och läsning, och inte om mitt liv, men kanske skadar det inte att flika in något litet då och då. Det är ju ändå så att vad som händer i ens liv påverkar ens tankegångar, som i sin tur påverkar vad man väljer att läsa. Och nu är det så att jag har kommit in på Kandidatprogrammet i översättning, inriktning engelska vid Stockholms universitet, så därför tänkte jag fira genom att berätta lite om en bok jag läst på engelska (som inte finns översatt till svenska).

Beskrivning:
Can we learn how to be happy? Hector is a successful Young psychiatrist. He's very good at treating patients in real need of his help. But many people he sees have no Health problems: they're just deeply dissatisfied with their lives. Hector can't do much for them, and it's beginning to depress him. So when a patient tells him he looks in need of a holiday, Hector decides to set off round the world to find out what makes people everywhere happy (and sad), and whether there is such a thing as the secret of true happiness.

Som man kanske kan gissa blir det en riktig bergochdalbana av känslor när en ung psykiatriker reser runt i världen för att ta reda på vad lycka egentligen är. Och den viktigaste lärdomen för både Hector och läsaren är kanske just att det inte finns någon enkel väg till lyckan. och när Hector under resans gång i punktform antecknar vad han lär sig om lycka blir det tydligt vilket unikt och ofantligt komplicerat känsloliv varje enskild människa bär på, och att lycka är ett ord med lika många olika betydelser som det finns människor på jorden.

Det är verkligen en fantastisk berättelse, och det märks att Francois Lelord, som själv är psykiatriker, är mycket kunnig i ämnet. Beskrivningar och förklaringar är lättförstådda, och språket är enkelt. Visst, personligen har jag alltid haft lätt för det engelska språket, men den här boken tror jag ändå att de flesta skulle klara av utan större svårigheter. Blir det lättare att förstå om jag jämför med något? Vi kan ta Harry Potter, som väldigt många svenskar har läst på engelska utan problem. Jag skulle säga att språket i Hector and the Search for Happiness är på samma nivå. Kanske till och med något lättare, med tanke på att den inte innehåller några konstiga påhittade magiord (den är också betydligt kortare, om det nu spelar någon roll).

En sak jag ändå vill klaga lite på är att boken är skriven i en lite stel, ibland rent ut sagt känslolös, ton. En väldigt konstig, till och med frustrerande, detalj för en berättelse med så stort fokus på känslor. Känslorna finns liksom där i berättelsen, men är återgivna helt utan känslor. Men det är egentligen inget stort problem, man kommer lätt förbi det. Det är helt enkelt upp till läsaren att hitta känslorna i berättelsen, och inte i berättarens ord.

Självklart måste jag även ta upp filmatiseringen: Det här är faktiskt en av mina absoluta favoritfilmer. Och även om jag tycker om boken så måste jag nog säga att detta är undantaget som bekräftar "boken var bättre"-regeln. En så här känslofylld berättelse kommer helt i sin rätt på filmduken. Filmberättandet består ändå av så många fler komponenter och hjälpmedel för att förstärka och förmedla känslor än vad enbart det skrivna ordet gör. Och inga större ändringar har gjorts, allt man gillar med boken finns i filmen, till och med Hectors anteckningar, även om det är något färre punkter än i boken. Skådespelaren Simon Pegg har länge haft en speciell plats i mitt hjärta, och i rollen som Hector visar han exakt hur bra han kan vara, även utan den där undertonen av knasig, lätt skruvad humor som man är van att se honom jobba med.

Men vad hände här egentligen?! En bokblogg som säger att filmen var bättre än boken?! Ja, jag blev faktiskt själv chockad när jag insåg att jag var av den åsikten. Men som sagt, detta är undantaget som bekräftar regeln, och det kommer högst troligen aldrig att hända igen.

https://www.bokus.com/bok/9781906040239/hector-the-search-for-happiness/
https://www.adlibris.com/se/bok/hector-and-the-search-for-happiness-9780143118398

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Reading Challenge 2020

Så har ett nytt år av läsning börjat! Och som jag nämnde i mitt förra inlägg tänkte jag gå in lite på det här med så kallade ”reading cha...