Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö av Håkan Nesser

Här har vi ännu en bok som jag läste i samband med kursen i svensk kriminallitteratur. Det var under temat "genreförbrytare", vilket väl är fullt förståeligt. För inte skulle man säga att det här är en typisk deckare, men när man försöker kategorisera den så börjar man lätt fundera på om den inte ska in under deckare ändå? Den är väl en av de där romanerna som ändå kan få plats under deckargenrens så väldigt breda vingar, men med betoning på att den rör sig i genrens utkanter.

Beskrivning:
En sommar i Närke i början av 60-talet. "Det blir en hård sommar", säger den 14-årige Eriks far. Och det blir det.
Pappan är väktare på stadens fängelse, mamman är allvarligt sjuk, döende i cancer. Medan pappan arbetar och mamman är kvar på sjukhuset ska Erik, tillsammans med sin tio år äldre bror Henry, frilansjournalist med författarambitioner, och sin kamrat Edmund, tillbringa sommaren i Genesaret; det är inte den berömda sjön det är fråga om i det här fallet, utan så kallas familjens sommarstuga, belägen någonstans i de närkingsk skogarna.
Det börjar som det ska, med bad och sol och loja sommardagar, avlösta av nattliga utflykter för att länsa traktens tuggummiautomater. Men varför föddes Edmund med sex tår på varje fot? Och vad är det för bok som Henry skriver?
Det blir också en sommar då den pockande sexualiteten och dödens närhet gör sig påminda. Betraktandet och initiationerna i vuxenlivets mysterier, inte mins de sexuella, accentueras när Henry inleder ett förhållande med Ewa Kaludis, ett blont bombnedslag (inte olik en viss Hollywoodstjärna) som under den gångna vårterminen varit pojkarnas vikarierande lärarinna och som kommit att förkroppsliga deras erotiska drömmar, givit dem en första inblick i vad livet har att erbjuda.
Allt laddas upp, allt stegras tills det Fruktansvärda inträffar, en ödesdiger händelse som ska kasta långa skuggor över Genesaret och över staden på slätten, över Eriks framtid och de människor han älskar.

Håkan Nesser skildrar på ett tidlöst sätt känslan av att befinna sig i övergångsåldern, mellan barn och vuxen. Den där tiden då man fortfarande har den där pirriga, busiga, lekfulla känslan i kroppen, samtidigt som man försöker göra sig bekväm och hemmastadd i den oundvikliga slutdestinationen kallad "vuxenvärlden". Och den där trygghetskänslan i att under den här tiden ha en jämnårig vän, som går igenom precis samma sak själv, eller en vuxen förebild, till exempel ett syskon, att se upp till och lära av.

"Livet ska vara som för en fjäril en sommardag." (Visst får man lite lust att brodera en gammal hederlig bonad när man läser de orden?)
Trots de jobbiga och hemska elementen av sjukdomar, misshandel och mord som handlingen kretsar kring till stor del, så är hela bokens stämning väldigt mysig och harmonisk, genomsyrad av det långa sommarlovets frihetskänsla. (Märks det att jag tycker om den än?) Och om man är någorlunda bekant med Närke-trakterna finns den roliga utmaningen att identifiera platserna som beskrivs. Själv fick jag mig en trevlig överraskning när min gymnasieskola beskrivs i början av berättelsen. Och visst ger det ett litet pirr i magen när man läser en bok, eller ser en film, som utspelar sig i ens välbekanta näromgivning?

Kort om filmatiseringen: Jag brukade tycka väldigt mycket om filmen förr, men nu gillar jag den inte alls lika mycket. Men jag tror inte att det beror på att jag nu läst boken. Jag tror snarare att det handlar om hur mina kunskaper och smaker inom film har utvecklats. Nu märker jag liksom en massa detaljer som jag stör mig på (det mest störiga är nog att Erik pratar göteborgska, speciellt eftersom ingen annan gör det, var fick han den dialekten ifrån?), och jag är mer uppmärksam på filmens berättarstil, som ärligt talat känns löjligt överambitiös. Men om man inte orkar/hinner läsa boken så är den ändå ett ganska bra alternativ. Speciellt om man bara vill uppleva berättelsens sommarkänsla, som är där lika tydligt som i boken, förstärkt av den mysiga stämningsmusiken.

https://www.bokus.com/bok/9789174296594/kim-novak-badade-aldrig-i-genesarets-sjo/
https://www.adlibris.com/se/bok/kim-novak-badade-aldrig-i-genesarets-sjo-9789174296594

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Reading Challenge 2020

Så har ett nytt år av läsning börjat! Och som jag nämnde i mitt förra inlägg tänkte jag gå in lite på det här med så kallade ”reading cha...