Nämen hallå där! Vad är nu detta? En ny bokblogg? Ja, det är just vad det är det. Johanna var namnet, 23 år (fast bara i en månad till). Här kommer en liten introduktion till varför den här bloggen nu har kommit till:

Det var när jag nu under vårterminen läste en distanskurs i svensk kriminallitteratur vid Mälardalens högskola som jag började fundera på om det är så att de flesta som recenserar böcker på internet är lite dumma i huvudet? Framför allt tänkte jag på detta när jag läste recensioner av Jens Lapidus Snabba Cash. Jag har aldrig varit en sån person som försöker höja min egen intelligens till skyarna. Snarare tvärt om. Men nog kände jag mig som lite av ett snille när jag läste några av recensionerna. Någon hade gett boken betyget 1 av 5 med motiveringen ”har inte läst den” (varför?!) och någon annan försökte skriva en sammanfattning av boken, men råkade istället bara bevisa att hen bara hade sett filmen genom att beskriva allt det som hände i filmen som hände helt annorlunda/inte ens var med i boken. (Lite Easy A, va?)
Sen har jag stött på riktigt bra och kloka recensioner också. Men det känns som att jag inte riktigt kan hitta så många recensioner som representerar mina egna åsikter, och ingen bokblogg jag identifierar mig helt med, rent smakmässigt. Och eftersom jag har märkt att jag får ut så mycket mer av en bok om jag får lufta mina tankar på något sätt, istället för att bara lägga boken på hyllan och gå vidare med livet med en gång, så har jag nu bestämt mig för att starta den här bloggen. 

Så man kan väl säga att tanken med den här bokbloggen är att fylla något sorts tomrum, kanske i första hand för mina egna behovs skull, men förhoppningsvis också för någon annans. Jag hoppas att mina åsikter och funderingar kan ge någonting åt någon annan. För visst kan det vara mycket givande och intressant att höra någon annans synpunkter, både när man håller med och också när man inte alls håller med. Och när man inte tycker något särskilt alls, då tycker iallafall jag att det är mycket värdefullt att höra andras åsikter och synvinklar, för att bättre kunna bygga upp mina egna.

Jag kan inte lova att den här bloggen enbart kommer att bestå av bokrecensioner, det är faktiskt inte alls särskilt troligt. Men jag ska försöka att ändå hålla allt material relaterat till böcker och läsning på ett eller annat sätt. Om jag recenserar en bok som filmatiserats är det mycket troligt att jag kommer nämna filmen också. Och kanske kommer några inlägg inte att handla om någon specifik bok utan om olika mer generella funderingar runtikring böcker och läsning. 

Det var väl allt jag hade att komma med såhär i början. Men den första bokrecensionen kommer inom kort, så stay tuned! (Och var inte rädd för att lämna en kommentar eller två.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Reading Challenge 2020

Så har ett nytt år av läsning börjat! Och som jag nämnde i mitt förra inlägg tänkte jag gå in lite på det här med så kallade ”reading cha...