Öppet hav av Annika Thor

Ja, här kommer finalen äntligen! Sanningen är att jag har haft det här inlägget färdigskrivet och redo att publiceras i mer än en och en halv månad nu, och sen helt glömt bort att publicera det. Jag har verkligen varit väldigt vimsig den senaste tiden. Men, men.. bättre sent än aldrig, eller hur? Och det är nästan så att jag känner mig lite vemodig nu när det är dags för den fjärde och sista boken om Steffi och Nelli. 

Baksidetext:
Äntligen fred!
   Kriget är slut och Steffi tar studenten. Nu måste hon bestämma sig för var hon hör hemma. I Sverige, i Wien eller kanske hos släktingarna i Amerika? Steffis val blir inte enklare av att Sven dyker upp, på själva fredsdagen, och känslor hon trodde var döda vaknar på nytt.
   För Nelli är det enklare. Hon vill inget hellre än att få stanna på ön hos tant Alma och farbror Sigurd. Men vill de ha henne kvar? Hon är ju inte deras barn, inte på riktigt. Kanske är det med Steffi som hon ska vara, och med pappa – om han fortfarande lever…

Den sista boken börjar på fredsdagen. Då har det gått drygt ett och ett halvt år sen slutet på förra boken. Men Steffis första reaktion är inte riktigt samma fullständiga lycka som alla runtom henne, för vad ska hända nu? Vart ska hon ta vägen? Men snart rycks hon med i firandet på Göteborgs gator och släpper de oroliga tankarna.

Nu får vi för första gången också läsa kapitel skrivna ur Nellis perspektiv, som nu är lika gamma som Steffi var i första boken. För henne innebär fredsdagen ledigt från skolan och tårta med vännerna hemma i trädgården. Men hon är lite besviken för att Steffi inte ringer, för hon undrar också vad som ska hända nu? Hon skulle verkligen behöva prata med sin storasyster om det, hon är den enda som kan förstå.

Det har hänt något med systrarnas relation. Nelli har lugnat ner sig och försöker inte längre skjuta ifrån sig Steffi och hennes hjälp och stöd, utan inser mer och mer att hon faktiskt behöver sin syster och vill ha en nära relation till henne. Steffi vill göra allt hon kan för sin syster, men samtidigt har hon så väldigt mycket annat som hon också måste göra i sitt liv. Men deras liv och deras framtid hör ihop, och det är mycket som de måste prata om, och lösa och bestämma tillsammans.

Jag vet att de tidigare inläggen har varit lite mer som boktips än riktiga recensioner. Det är för att jag tyckte att det skulle vara enklare att recensera serien som helhet (vilket jag kanske borde ha nämnt i något av de tidigare inläggen... Fel av mig!). Men här kommer det nu: Hela ungdomsromansviten om Steffi och Nelli är helt fantastisk. Den är intressant, medryckande och känslofylld, och jag varnar er som är lika känsliga som mig: det blir en del gråtande! Språket är lite gammeldags men ändå enkelt, och som jag nämnde i första inlägget (alltså En ö i havet) så älskar jag att allt är skrivet i presensform. Det passar berättelsen perfekt, eftersom det förstärker känslan av ovisshet inför framtiden.

Jag har ju alltså lyssnat på hörböckerna med Melinda Kinnaman för några år sedan, och tycker att de är väldigt bra. Möjligen att det blir liiite entonigt ibland, men inte så mycket så att det egentligen gör någonting. För det ger ju verkligen utrymme för ens egna känslor, tankar och tolkningar av berättelsen.

Tv-serien i åtta delar som gjordes för SVT, med premiär 2003, heter En ö i havet, men är baserad på alla fyra böckerna med ungefär två halvtimmesavsnitt per bok. Jag tycker att serien är helt okej. De verkar ju inte direkt haft någon superbudget, men de är trogna originalberättelsen (det är ju Annika Thor själv som skrivit manus) och de flesta skådespelarna är bra. Det största problemet är att serien är alldeles för kort för att göra böckerna rättvisa. Det blir liksom bara en genomstressad sammanfattning. Böckerna är ändå inte så långa, varenda ord behövs för att berättelsen ska vara så fantastisk som den är, så när man kortar ner dem såhär pass mycket blir det bara… lite som ett pussel där hälften av bitarna saknas liksom. Det bästa hade väl varit med en säsong per bok, eller åtminstone fyra avsnitt per bok, eller längre avsnitt… Men med det sagt så tror jag ändå att man kan bli sugen på att läsa böckerna av att titta på serien, så om man känner sig osäker kan den nog vara ett bra alternativ.  

Ja, nu vet jag inte riktigt vad det blir för bok härnäst. Jag tänkte att jag avvaktar med att bestämma det tills nästa år, eftersom jag tänkte ta mig an en riktig "reading challenge" (med "riktig" menar jag en som jag inte hittat på själv som ett lätt prova på-projekt, som jag gjort det här året). Mer om det nästa år! Ha det så mysigt tills dess, och hoppas att ni både ger och får en massa grymma böcker i julklapp! ;)


https://www.bokus.com/bok/9789163895272/oppet-hav/
https://www.adlibris.com/se/bok/oppet-hav-9789163895272

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Reading Challenge 2020

Så har ett nytt år av läsning börjat! Och som jag nämnde i mitt förra inlägg tänkte jag gå in lite på det här med så kallade ”reading cha...